Milton og den seje grønne energi
I materialet Milton og den seje grønne energi lærer eleverne om Verdensmål 13 – Klimaindsats.
Sammen med Milton rejser de til Uummannaq i Grønland. Her møder Milton drenge Malik og hans familie.
På rejsen lærer Milton en masse om klimaet. Det har I sikkert også gjort allerede. Nu er det tid til en leg.
Forberedelse
Print de fem plader og brikkerne ud og laminer dem.
Beskrivelse af legen
Del eleverne i hold og giv hvert hold en plade. Placer brikkerne for enden af banen. Når legen starter, løber én fra hvert hold ned til brikkerne for at finde en brik, der passer til holdets plade. Brikken tages med retur
til holdet, og den næste på holdet må løbe. Når pladen er fuld, skal man råbe “Milton”, så skal alle stoppe med at finde brikker. Hvis alle brikker er korrekte, har holdet vundet.
Tip
I kan lege legen, til et hold har pladen fuld, eller til alle hold har fået pladen fuld.
Sværhedsgraden kan øges ved at placere brikkerne med bagsiden oppe, så eleverne også kan risikere at vende en forkert brik. Afstanden til brikkerne kan også øges, så det bliver sværere at kommunikere med holdet på basen.
Miljøtip
Brug de samme brikker som til Vend Venner og laminer plader samt brikker. Har I lavet træbrikker, kan de også sagtens genbruges.
Pædagogisk fokus
Arbejdet med personlig trivsel og børnefællesskabets trivsel.
Personlige kompetencer, sociale kompetencer, kommunikation, sproglige kompetencer, motorik, alsidig bevægelse, reaktion, pulsen op, fællesskab, inklusion og samarbejde. De træner overblik og fælles
opmærksomhed.
Faglige mål
Eleven kan huske og skelne visuelle billeder.
Eleven kan samarbejde omkring en opgave.
Eleven kan bruge sin krop i en faglig kontekst.